Powered by Blogger.
RSS

ALAMAK!!

Borosnya la aku belanja duit…..
Sem ni memang teruk. Teruk sebab aku tak rancang perbelanjaan aku. Macam mana aku boleh habiskan semua duit. Hmmm. Ni lah jadinya kalau terlalu yakin pada bajet yang aku main agak-agak dan aku congak dalam otak aje. Korang, soal duit bukan boleh buat main. Sebab duit lah kawan makan kawan, suami isteri bercerai-berai, mak tak ngaku anak atau pon kena penjara. Dasyat-dasyat. Kan? So, aku pun berazam lah nak buat belanjawan tunai untuk sem 2. Aku ni bukan lah perancang kewangan, jauh lagi pakar ekonomi, tapi dengan bantuan otak kedekut aku ni boleh pakai jugak bajet aku ni tau. Aku tak terer math pon, walaupun aku (budak akaun masa kat sekolah menengah). Bab kira-kira ni, ahhhhhhhhhhhhh…lemahnya aku, tapi pasal duit aku terer-tererkan jugak lah. Kalau nak buat bajet peribadi korang, korang kenalah tau berapa yang korang ada. Cukup ke tak? Kalau cukup boleh lah bajet ngam-ngam. Kalau tak, korang kena lah fikir apa yang patut korang usahakan nak tambah bajet korang tu. First, tetapkan apa yang paling penting dari segala-galanya yang patut korang bayar or beli. Jangan kompromi lansung tau. Tetapkan nilainya. Barulah terjaga sikit keperluan korang tu. Yang penting didahulukan. Next, tambah tolak kan dengan apa yang korang ada. Benda ni banyak kali dah orang cakap. Korang pon dah banyak kali dengar. Tapi biar aku ulang, kita kena lah bezakan antara kehendak dengan keperluan. Dan musuh paling kejam ialah nafsu kita. Nafsu ni takde keje lain, nak pokaikan aku aje. Contohnya akulah, bila nampak baju-baju baru, alahai…tak boleh tidur kalau tak beli. Moralnya, jangan jalan-jalan kosong. Buang masa and duit aje. Aku rasa lah better kita buat belanjawan setiap bulan. Teratur sikit. Ha, lagi satu.tak salah kalau kedekut tapi kenalah kena cara, masa dan tempatnya. Betul tak? Catatkan apa yang korang dah beli or bayar akan buatkan korang muhasabah diri pasal kemampuan dan kekurangan korang dalam menghabiskan duit. Sometime orang tak buat sebab tak nak melihat kelemahan sendiri. Sudah2 lah tu. Yang penting kita dapat maintain money flow kita. Kan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment